اقتصاد آموزش عالی پس از کرونا

اقتصاد آموزش عالی پس از کرونا

به علت نقش دانشگاه­ها در ارتقای شاخص‌های توسعه جوامع، دولت‌ها برای رفع ناکارآمدی‌های بازار آموزش عالی، بخشی از تأمین مالی دانشگاه‌ها و مراکز علمی را به عهده گرفته‌اند. تقاضای روزافزون آموزش عالی و محدودیت­های شدید بودجه­ای دولت‌ها منجر به خصوصی کردن آموزش عالی و اخذ کمک­های مالی از نهادهای بین­المللی شده است. گرچه این وضعیت با توجه به کشور یا بخش آموزشی (دولتی یا غیردولتی) متفاوت است اما پایدارنبودن منابع مالی دانشگاه‌ها، موضوعی جهانی است به گونه ای که در دو دهه گذشته، این سازمان‌ها منابع مالی کمتری نسبت به هزینه­های پیش­بینی شده خود از دولت‌ها دریافت کرده­اند. اما در ایران و به دلیل توسعه کمی مراکز آموزش عالی دولتی در دو دهه گذشته، سهم دانشگاه‌ها و مراکزآموزش عالی از کمک‌های دولت، کاهش یافته است. علاوه بر مشکلات ساختاری اقتصاد آموزش عالی به ویژه محدودیت منابع دولت و وابستگی بالای دانشگاه‌ها به منابع دولتی، دانشگاه‌ها در ماه‌های اخیر و با شیوع گسترده کرونا بخشی از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و خدماتی خود را کاهش داده اند که این کاهش موجب ناپایداری بیشتر منابع مالی شده است. گزارش حاضر به بررسی اقتصاد آموزش عالی ایران پس از تغییرات احتمالی ناشی از کرونا پرداخته می‌شود.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: آموزش عالی اقتصاد آموزش عالی اقتصاد آموزش دانشگاه منابع مالی